Türk internet pazarında Alman sermayesi
Posted by izzet GUVENILIR | | Posted on Pazar, Ocak 06, 2013
Türkiye’de ekonominin hızlı yükselen
alanı internet girişimleri Alman yatırımcıların da ilgisini çekiyor.
İnternet odaklı
ekonomik faaliyetler Türkiye’de hızlı bir yükselme gösteriyor. İnternet
ekonomisinin önemli alanlarından biri olan e-ticaret segmentinde Türkiye’de
oluşan rakamlar dikkat çekici. Bankalararası Kart Merkezi’nin rakamlarına göre
Türkiye’de internette kart ile yapılan işlemlerin 2012’deki büyüklüğü şimdiden
2011 yılını geride bıraktı. 2011 yılının tamamında bu işlemlerin toplam hacmi
yaklaşık olarak 23 milyar TL iken, 2012’nin 11 ayında bu rakam 28 milyar TL’ye
yaklaştı. Sadece e-ticaret segmenti değil Türkiye’de internet odaklı birçok
faaliyet alanında da gelişme görülüyor. IAB Avrupa’nın hazırladığı AdEx
raporuna göre Türkiye’de online reklamcılık harcamaları da 2011 yılında bir
önceki yıla göre yüzde 22 büyüyerek 360 milyon Euro’ya yükseldi. Türkiye’de
internet odaklı ekonominin gösterdiği bu büyüme yabancı yatırımcıların da
ilgisini çekiyor. Birçok yabancı yatırımcı satın-alma ve birleşme yoluyla
Türkiye’de internet ekonomisine giriş yapıyor. Global düzeyde faaliyet gösteren
Amazon, eBay gibi internet şirketlerinin Türkiye’de kimi internet girişimlerine
ortak olması bu hareketliliğin en önemli örneklerinden.
Almanların satın
almaları 2012'de de devam etti
Türkiye’de
internet ekonomisine ilgi gösteren yabancı yatırımcıların başında Almanlar geliyor.
Son 5 yıl içerisinde Alman şirketleri bu konuda önemli satın almalar
gerçekleştirdi. 2008 yılında Alman Xing’in kariyer sitesi cember.net’in
tamamını 6,3 milyon dolara satın almasıyla gündeme giren Alman yatırımları
global krizin hissedildiği 2009 ve 2010 yıllarında durdu. Danışmanlık firması
Deloitte’nin Türkiye ile ilgili hazırladığı satın alma ve birleşme raporlarına
göre 2011 yılında Alman firmalar Türkiye’de internet ekonomisinde satın alma ve
birleşmelerine devam etti. Alman yatırım fonu Earlybird Venture Capital, oyun
şirketi Peak Games’in yüzde 23,8’ini devralırken, Ballroom ise online
reklamcılık şirketi Reklamz’nin tamamını satın aldı. Almanların Türkiye
internet ekonomisindeki satın alma birleşme faaliyetleri 2012 yılında da devam
etti. Alman reklamcılık şirketi Madvertise’ın mobil reklamcılık konusunda
faaliyet gösteren Mobilike’ı satın alması hareketliliğin devam ettiğini
gösteriyor. Bunların yanında Türkiye’nin en büyük e-ticaret platformlarından
biri olan Limango’nun Alman sahibi Otto Group da Türkiye’deki faaliyetlerini
genişletiyor. Limango ve arabulvar.com’dan sonra Alman grup e-ticarete özel bir
lojistik modeli olan OGLI E-Solutions Platformu'nu kurdu.Tüm bu girişimler
sonucunda Almanların Türkiye internet ekonomisinde hissedilir bir varlığı
oluşuyor. Türkiye Ekonomi Bakanlığı’nın veritabanına göre Türkiye’de faaliyet
gösteren yaklaşık 4 bin 800 Alman şirketinden 177'si bilişim sektöründe
faaliyet gösteriyor.
Yatırımcı
internete odaklandı
Alman şirketler
Türkiye’deki birleşme satın alma işlemlerinde aktif bir tutum sergiliyor.
Deloitte Türkiye Kurumsal Finansman Ortağı Başak Vardar’ın açıklamalarına göre
2012 yılında Türkiye’de en fazla satın alma ve birleşme işlemine imza atan
Avrupa merkezli yatırımcıların başında Almanlar geliyor. Buna göre 2012 yılında
Alman yatırımcılar Türkiye’de 15 satın alma ve birleşme işlemine imza attı. Bu
işlemler arasında enerji, finansal hizmetler ve lojistik ön plana çıkarken
internet girişimleri de portföydeki yerlerini alıyor. Alman yatırımcıların
yaklaşımı Türkiye ile ilgilenen yatırımcıların yaklaşımı ile paralel bir
görüntü sunuyor. Deloitte Türkiye’nin 2012 yılının tamamına yönelik hazırladığı
rapora göre enerji ve finansal hizmetler en çok işlemin görüldüğü sektörler
olurken internet ve mobil hizmetler sektörü de yatırımcıların dikkatini çekti.
2012 yılında Türkiye’de internet ve mobil hizmetler sektöründe 22 satın alma ve
birleşme gerçekleşti.
Comments (0)
Yorum Gönder