Türk internet pazarında Alman sermayesi

Posted by izzet GUVENILIR | | Posted on Pazar, Ocak 06, 2013


Türkiye’de ekonominin hızlı yükselen alanı internet girişimleri Alman yatırımcıların da ilgisini çekiyor.

İnternet odaklı ekonomik faaliyetler Türkiye’de hızlı bir yükselme gösteriyor. İnternet ekonomisinin önemli alanlarından biri olan e-ticaret segmentinde Türkiye’de oluşan rakamlar dikkat çekici. Bankalararası Kart Merkezi’nin rakamlarına göre Türkiye’de internette kart ile yapılan işlemlerin 2012’deki büyüklüğü şimdiden 2011 yılını geride bıraktı. 2011 yılının tamamında bu işlemlerin toplam hacmi yaklaşık olarak 23 milyar TL iken, 2012’nin 11 ayında bu rakam 28 milyar TL’ye yaklaştı. Sadece e-ticaret segmenti değil Türkiye’de internet odaklı birçok faaliyet alanında da gelişme görülüyor. IAB Avrupa’nın hazırladığı AdEx raporuna göre Türkiye’de online reklamcılık harcamaları da 2011 yılında bir önceki yıla göre yüzde 22 büyüyerek 360 milyon Euro’ya yükseldi. Türkiye’de internet odaklı ekonominin gösterdiği bu büyüme yabancı yatırımcıların da ilgisini çekiyor. Birçok yabancı yatırımcı satın-alma ve birleşme yoluyla Türkiye’de internet ekonomisine giriş yapıyor. Global düzeyde faaliyet gösteren Amazon, eBay gibi internet şirketlerinin Türkiye’de kimi internet girişimlerine ortak olması bu hareketliliğin en önemli örneklerinden.

Almanların satın almaları 2012'de de devam etti
Türkiye’de internet ekonomisine ilgi gösteren yabancı yatırımcıların başında Almanlar geliyor. Son 5 yıl içerisinde Alman şirketleri bu konuda önemli satın almalar gerçekleştirdi. 2008 yılında Alman Xing’in kariyer sitesi cember.net’in tamamını 6,3 milyon dolara satın almasıyla gündeme giren Alman yatırımları global krizin hissedildiği 2009 ve 2010 yıllarında durdu. Danışmanlık firması Deloitte’nin Türkiye ile ilgili hazırladığı satın alma ve birleşme raporlarına göre 2011 yılında Alman firmalar Türkiye’de internet ekonomisinde satın alma ve birleşmelerine devam etti. Alman yatırım fonu Earlybird Venture Capital, oyun şirketi Peak Games’in yüzde 23,8’ini devralırken, Ballroom ise online reklamcılık şirketi Reklamz’nin tamamını satın aldı. Almanların Türkiye internet ekonomisindeki satın alma birleşme faaliyetleri 2012 yılında da devam etti. Alman reklamcılık şirketi Madvertise’ın mobil reklamcılık konusunda faaliyet gösteren Mobilike’ı satın alması hareketliliğin devam ettiğini gösteriyor. Bunların yanında Türkiye’nin en büyük e-ticaret platformlarından biri olan Limango’nun Alman sahibi Otto Group da Türkiye’deki faaliyetlerini genişletiyor. Limango ve arabulvar.com’dan sonra Alman grup e-ticarete özel bir lojistik modeli olan OGLI E-Solutions Platformu'nu kurdu.Tüm bu girişimler sonucunda Almanların Türkiye internet ekonomisinde hissedilir bir varlığı oluşuyor. Türkiye Ekonomi Bakanlığı’nın veritabanına göre Türkiye’de faaliyet gösteren yaklaşık 4 bin 800 Alman şirketinden 177'si bilişim sektöründe faaliyet gösteriyor.

Yatırımcı internete odaklandı
Alman şirketler Türkiye’deki birleşme satın alma işlemlerinde aktif bir tutum sergiliyor. Deloitte Türkiye Kurumsal Finansman Ortağı Başak Vardar’ın açıklamalarına göre 2012 yılında Türkiye’de en fazla satın alma ve birleşme işlemine imza atan Avrupa merkezli yatırımcıların başında Almanlar geliyor. Buna göre 2012 yılında Alman yatırımcılar Türkiye’de 15 satın alma ve birleşme işlemine imza attı. Bu işlemler arasında enerji, finansal hizmetler ve lojistik ön plana çıkarken internet girişimleri de portföydeki yerlerini alıyor. Alman yatırımcıların yaklaşımı Türkiye ile ilgilenen yatırımcıların yaklaşımı ile paralel bir görüntü sunuyor. Deloitte Türkiye’nin 2012 yılının tamamına yönelik hazırladığı rapora göre enerji ve finansal hizmetler en çok işlemin görüldüğü sektörler olurken internet ve mobil hizmetler sektörü de yatırımcıların dikkatini çekti. 2012 yılında Türkiye’de internet ve mobil hizmetler sektöründe 22 satın alma ve birleşme gerçekleşti.

Comments (0)