5. büyük anadolu'dan çıkar...

Posted by izzet GUVENILIR | Posted in , , , , , | Posted on Cumartesi, Ocak 16, 2010

TFF
Türkiye Futbol Federsyonu geçtiğimiz hafta içinde Süper Lig ve TFF 1. Lig 2010-14 sezonları 'Medya Hakları İhalesi' ni gerçekleştirirken ihalenin canlı yayını TV izleyicisini 3-4 saat boyunca ekran başında tuttu.

Neticede Süper Lig yayın hakları 321 milyon dolara Digiturk' e giderken
B Paketi yani 1. Lig haklarını TRT,
C Paketi yani mobil hakları da A paketi için Digiturk' le mücadelesinden çekilen Türk Telekom kazandı.


161 tur süren rekor ihalenin ardından futbol yayın haklarını 2014 yılına kadar 2.2 milyar dolara satılırken Turkcell Süper Ligi; İtalya, Fransa, İngiltere, İspanya ve Almanya'nın ardından Avrupa'nın en pahalı 6. futbol ligi haline geldi. Gelirlerinde yaklaşık % 300' lük bir artış oluştu.

Hemen akla gelen sorular;
Rekabetin boyutu neden bu rakamlara geldi ?
Anılan hakları kullanan firmalar maliyetlerini arttıran fiyatları neden ödüyorlar ?
Tüketiciye yansıyacak olan nedir?
İşin aslına bakarsanız sorunun yanıtı gelişen teknolojide yatıyor. Türk Telekom' un televizyon kanalı  olmamasına rağmen teknolojik gelişmeler nedeniyle futbol ihalesini istiyor. Nasıl mı?
Teknoloji televizyon, telefon ve interneti tüketiciye tek bir kanaldan sunma imkanını sağladı. Yani bu teknoljiyle çok yakın bir gelecekte kullandığımız ADSL bağlantıları televizyon yayını, telefon ve interneti birlikte sunar hale gelecek. Aslında futbol yayın hakları ihalesinde izlediğimiz bunun rekabetiydi. Sözünü ettiğimiz teknolojinin ürünleri ancak en önemli içerikle rekabet gücünü arttırabilecektir. En etkili içeriklerden birinin futbol olduğunu söylemeye gerek var mı?

Ekonomik sorunlarla mücadele eden futbol kulüpleri, özellikle sadece Türkcell Süper Lig değil Bank Asya Birinci Lig' de bulunan Anadolu kulüpleri, önemli bir ekonomik kaynağa kavuştular. Oldukça zor bir yönetim ortamı sağlayan Dernekler yasası kapsamında yürütülen futbol kulüpçülüğü önünde Türkiye Futbol Endüstrisinin kalitesini attırmak ve küresel pazardan daha fazla pay alma şansı bulunuyor. Türkiye Markasının rekabet edebilir olması ve gelişiminden ayrı düşünülemeyecek olan Türk Futbol Endüstrisi bölgesel liderliği hedef almak durumundadır. Daha sonraki aşamada futbolu icat eden İngiltere' nin elinde bulunan küresel liderlikle ve onu izleyen ülkelerle rekabete girişilebilir.

İnanıyorum ki bu süreç Anadolu Futbol Endüstrisinin kalitesini arttırıp ve büyütürken yakın gelecekte Süper Lig şampiyonu çıkaracaktır.

Comments (0)