It's complicated

Posted by Dilek ALTUN GENÇALP | Posted in , , | Posted on Çarşamba, Ocak 27, 2010

Bizimkiler 25 yıllık evliliğin ardından boşandılardı fi tarihinde. Aslında 'boşandılar' deyişi pek doğru değil. Annem, benim zorumla babamı boşadı, demek en doğrusu. Anneme, kelimesi kelimesine şöyle demiştim: 'Ya bu adamı boşarsın, ya da yüzümü bir daha göremezsin!'

'It's Complicated' (İlişki Durumu: Karmaşık) filmini boşanmış anne-babanın çocuğu gözüyle izlemeye çalıştım. Ama olmadı. Çokça kendimi 'anne'yle özdeşleşmiş buldum, farkında bile olmadan; fakat 'çocuk' karakterlerle ilgim alakam olmamış - mesela aramızdaki temel fark onlar, benim hissettiğim gibi kendilerini de aldatılmış hissetmemişlerdi. Tabii bir de, onlar boşanmadan önce babalarının bir başkasıyla ilişkisi olduğunu biliyorlarmış gibi gözüküyorlar, bense bunu bilmiyordum bile! Haydi beni boşverelim, filmi konuşalım şimdi...



İki kızlar ve bir oğulları olan Jane ve Jake boşanalı 10 yıl olmuş. Jake kendinden genç bir kadınla yeniden evlenmiş. Boşanma sebepleri Jake'in Jane'i bu kadınla aldatmasıymış zaten. Jane'de üç yavrusunu tek başına büyütmüş. 'Aynı odada bulunmaya bile tahammül edemeyen' Jane ve Jake, oğullarının mezuniyet töreni için geldikeri New York'da kendilerini aynı yatakta buluverirler; üstelik yatak dağınıktır tıpkı Jane'nin saçı başı gibi ve Jake'in göğüs kıllarının tıpkı gençliğindeki gibi gür ve parlak olduğunu, arada bir tane bile beyaz kılı olmadığını görürüz. Bu görüntüler filmin ilerleyen dakikalarında farklı mekanlardaki farklı yataklarda tekrarlanır.

Jane'i canlandıran Meryl Streep inanılmaz bir oyuncu. Örneğin 'Sophie'nin Seçimi'ndeki Sophie Zawistowski, ya da 'Marvin'in Odası'ndaki isyankar Lee veya diğer rollerini hiç hesaba katmasak bile, 'Şüphe'deki rahibe Aloysius Beauvier karakteri neydi öyle! Disiplinin, ancak ve ancak korku yoluyla ve katılıkla sağlanacağını düşünen, geleneklere körü körüne bağlı bir rolde ne kadar da inandırıcı idi! Şimdi de, 'İlişki Durumu: Karmaşık'ta, feleğin çemberinden geçmiş olduğunu düşünebileceğimiz kadınların, burada Jane karakteri, hala kırılgan, bir-iki romantik hareket karşısında hala genç kızlar gibi kalbi yerinden çıkarcasına çarpabilen, utangaç olabilen, akılları karışabilen, hala kolayca heyecanlanabilen, hissettikleriyle yanakları kızarabilen birer varlık olduklarını ne kadar iyi resmediyor. Kazandığı iki Oscar heykelciği ve 14 kez Oscar'a aday gösterilmesi ile diğer verilen sayısız ödüller kanıtlıyor zaten yeteneğini.

Anlayışla karşılıyoruz Jane'i, hatta destekliyoruz filmin başından sonuna kadar. Erkeklerin, Jake'i sadece başlarda anlayışla karşıladıklarını düşünüyorum, ta ki eski-yaşlı karısına yeniden ilgi duymaya başladığı zamana kadar; haksızlık ediyorsam söyleyin. Aynı şeyleri yaşayan tanıdığımız insanlarla da kurabiliyor muyuz aynı empatiyi? Onlara da hak verebiliyor muyuz acaba? Bu açıdan bakınca, herkesin her zaman başına gelebilecek bir olayı anlatırken, izleyicide empati uyandırması adına, böylesi bir yetenek hepimizde olsa? Daha açık olmak gerekirse, empati kurma konusunda isteksiz bir toplum olduğumuz için, hiç değilse empati kurmuş rolünü oynayacak kadar yeteneğimiz olsa? Çok mu garip bir şey istiyorum?

'İlişki Durumu: Karmaşık' filminde 'mimar Adam' rolündeki Steve Martin ile 'eski koca Jake' rolündeki Alec Baldwin, 7 Mart 2010'da 82. Oscar ödüllerini birlikte sunacaklar. Steve Martin zaten 'komik ciddi' rollerin üstadı bana göre; '30 Rock'da Alec Baldwin'in de en az Steve Martin kadar 'komik ciddi' olabileceğini gördüm. Oscar törenlerini, aşkımla girdiğimiz 'hangi filme ne kazanır' bahsinin sonuçlarını görmekten çok, sunucuları izlemek için seyrediyorum, ne yalan söyliyeyim :))


Comments (0)